Paryz 2010

Paryż 10.09.2010 - 16.09.2010

Wycieczka słuchaczy UTW w Sosnowcu do Paryża rozpoczęła się 10 września o godz.19.00 wyjazdem spod Wydziału Nauk O Ziemi UŚ do miejsca zakwaterowania pod Paryżem, gdzie dotarliśmy następnego dnia około 16.00.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy 12 września wyjazdem nad Loarę - odległość dość znaczna ok200 km. Zwiedziliśmy trzy zamki Chambord, Cheverny i Blois. Dwa z nich Chambord i Cheverny otoczone są parkami, zamek Blois znajduje się w środku miasta Blois.
Chateau Cheverny jest własnością prywatną, jest najmniejszy i najbardziej przytulny. Można by w nim zamieszkać, zresztą część prywatna nie udostępniona do zwiedzania jest zamieszkała. Zwiedzanie Paryża rozpoczęliśmy następnego dnia od gotyckiej katedry Notre Dame, wzniesionej w latach 1163-1330 na wyspie Cite. Od katedry przeszliśmy na wyspę Saint Louis, obok Biblioteki Polskiej i hoteli Lambert na plac Bastylii, a stamtąd na Palce de Vosges, gdzie mieliśmy trochę czasu na odpoczynek. Potem przemieściliśmy się metrem do Luwru, tam mieliśmy dwie godziny na zwiedzanie.
Byliśmy także przy Łuku Tryumfalnym. Dzień zakończyliśmy rejsem po Sekwanie.
Dzień był pełen wrażeń, do hotelu na nocleg dotarliśmy koło północy. 14 września pojechaliśmy do Wersalu, gdzie spacerowaliśmy po ogrodach i oglądaliśmy wnętrz pałacowe z robiącą duże wrażenie Salą Lustrzaną.
Pewnym dysonansem była wystawa dzieł japończyka Takashi Murakami / przedziwne bardzo kolorowe formy/. Z Wersalu pojechaliśmy na cmentarz Pere Lachaise a potem na Montmartre. Wyjechaliśmy kolejką na wzgórze, gdzie znajduje się bazylika Sacre Coeur, a obok niej niewielki urokliwy Place du Tertre. Potem przeszliśmy na bulwar Rochechouart, po drodze minęliśmy Place Pigale i na chwilę zatrzymaliśmy się przy  Moulin Rouge.
Ostatni dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od wjazdu na wieżę Eiffela. Nie było kolejki do kasy, prawdopodobnie dlatego, że poprzedniego dnia na wieży był alarm bombowy, na szczęście fałszywy. Z wieży rozciąga się wspaniały widok na miasto, można dokładnie zobaczyć rozwiązania urbanistyczne Haussemana, który na zlecenie Napoleona III przebudował miasto
Potem przeszliśmy pod Palais de Chaillot i Trocadero skąd poszliśmy na Place Vendome z kolumną upamiętniającą czyny wielkiej armii Napoleona.
Zwiedziliśmy także muzeum perfum firmy Fragonard, mogliśmy tam zakupić perfumy i inne kosmetyki.
Wieczorem wyjechaliśmy do Polski i podróż zakończyliśmy 16 września przy Wydziale Nauk o Ziemi, gdzie kilka dni wcześniej ją rozpoczęliśmy. Chciałabym jeszcze wyrazić wdzięczność Pani Joli, naszej przewodniczce, której rozległa wiedza o historii Francji, Paryżu , kulturze i sztuce pozwoliła nam poszerzyć wiedzę o tym pięknym kraju.

Kronikarz UTW Danuta Szuta.

Ta galeria powiązana jest z następującymi treściami: