Wycieczka do skansenu w Wygiełzowie i zamku w Lipowcu

Plan wycieczki:

Godz.8:00 - zbiórka i wyjazd z Sosnowca w kierunku Chełmka po drodze przejeżdżamy przez Imielin obok Zbiornika Imielińskiego. Trasa jest malownicza i wystrojona w jesienną szatę, niestety drobny ale dokuczliwy deszczyk towarzyszy nam od samego początku. Nasi przewodnicy bardzo interesująco opowiadała o zabytkach, historii i rozwoju mijanych miast i okolic. Poznajemy historię oraz warunki geograficzno-przyrodnicze miejsc przez które przejeżdżamy.

Po drodze przejeżdżamy koło zabytkowego modrzewiowego kościółka w Mętkowie, gdzie wstępujemy na chwilę. Uczestniczący w naszej wycieczce ks. J. Szkoc opowiada nam pokrótce jego historię. Kościół parafialny p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej pochodzi z XVIII w. Zbudowany został w 1771 r. dla parafii w Niegowici. Na obecne miejsce przeniesiono go w latach 1972; 1974. Kościół drewniany, barokowy, trójnawowy. Wnętrze nakryte jest stropami podpartymi słupami o rzeźbionych kapitelach. Na obecnym miejscu poświęcił go kard. Karol Wojtyła, który na początku swojej drogi kapłańskiej był wikarym w parafii Nigowić.

Następnie jedziemy do skansenu w Wygiełzowie. W pierwszej kolejności idziemy na zamek w Lipowcu, który góruje nad okolicą. Historia warowni jest bardzo ciekawa, a obecnie znajduje się tam muzeum. Nasz przewodnik przedstawił nam ją pokrótce a następnie zaprosił do zwiedzania. Z górującej nad zamkiem wieży można oglądać piękną panoramę okolicy, niestety niepogoda skutecznie nam to utrudniała. Na I piętrze Zamku, w pomieszczeniach mieszkalno – reprezentacyjnych należących w połowie XVIII wieku do apartamentu frontowego, znajduje się obecnie ekspozycja obrazująca historię Lipowca. Można tutaj dokładnie zapoznać się z burzliwymi losami biskupiej warowni, zobaczyć przedmioty (głównie codziennego użytku) znalezione podczas prac archeologiczno wykopaliskowych oraz zdjęcia i grafiki, przedstawiające wygląd budowli i życie jej mieszkańców.

Aby nieco się ogrzać i zjeść zafundowany przez organizatorów posiłek, udaliśmy się do zabytkowej karczmy usytuowanej na terenie skansenu. Karczma jest rekonstrukcją dawnego zajazdu z Minogi (ze względu na zły stan nie mógł być on przeniesiony) pochodzącego z poł. XIX w., a obecnie oferuje dania kuchni regionalnej.

Następnie wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy atrakcje skansenu. Skansen obejmuje obiekty budownictwa drewnianego regionu zamieszkiwanego przez Krakowiaków zachodnich, czyli ludności mieszkającej na zachód od Krakowa aż po Przemszę. Park zaczęto organizować w 1968 r. Pierwszy dom przeniesiono na ten teren w1970 r.

Wszystkie obiekty stanowią zabytki budownictwa i wyposażenia w sprzęt z końca XVIIIw. oraz pierwszej i drugiej połowy XIXw. W skład skansenu wchodzą 23 obiekty budowlane, w tym znajdują się: domy mieszkalne, karczma, spichlerz dworski, studnia gromadzka, kościół, dzwonnica alarmowa oraz dwór szlachecki.

W czasie zwiedzania skansenu pogoda ukazała, ku naszemu zadowoleniu, swoje bardziej rozjaśnione oblicze i wyjrzało zza chmur słońce.

Po pokrzepieniu się smacznymi potrawami udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Pomimo nie najlepszych warunków atmosferycznych, spędziliśmy cały dzień na łonie natury w sympatycznym towarzystwie. Zachęcamy do oglądania zdjęć wykonanych w czasie wycieczki.