Demokratyczne państwo prawne - teoria i praktyka
Data |
Wykładowca |
Temat |
16.11.2016 |
Dr Robert Radek Zakład Systemów Politycznych Państw Wysoko Rozwiniętych Uniwersytet Śląski |
Demokratyczne państwo prawne |
Jest wiele definicji prawa, ale ogólnie można powiedzieć, że jest to zespół norm o cechach generalnych i abstrakcyjnych, a formy jego stanowienia charakteryzują się indywidualnością i konkretnością (tworzenie prawa i jego wykonywanie).
Normy prawne są kreowane, stanowione, a następnie chronione przez państwo, bo poprzez te normy realizuje ono swoje funkcje. Prawo wyznacza ramy sprawowania władzy, określa jej struktury i kompetencje, zawiera zestaw nakazów i zakazów, postaw i zachowań jednostki. Jednocześnie prawo jest czymś samodzielnym i autonomicznym w stosunku do polityki państwa. Jeśli władza zaczyna traktować prawo instrumentalnie, to burzy zaufanie publiczne do norm prawnych.
Geneza państwa prawa ma długą historię, w której szczególne miejsce zajmują dokonania myśli niemieckiej. Choć dopiero od XVIII w. można mówić o rozwoju konstytucjonalizmu niemieckiego, to już Platon, Arystoteles czy Cyceron widzieli prymat prawa nad sprawowaniem władzy ("Rządzi prawo, nie ludzie"). W wielu kulturach podkreślano, że ustanowione prawo powinno być bezwzględnie przestrzegane.
Po raz pierwszy określenie "państwo prawne" i zasady jego funkcjonowania pojawiają się w pracy J. W. Placidusa "Rechtstaat" (1789 r.), a J. Christoph pisząc o monarchii konstytucyjnej określa ją mianem "dobra wspólnego" (1823 r.). R. von Mohl roszerza katolog cech państwa prawnego o prawa i wolności obywatelskie, upodmiotawia jednostkę, pisze o kontroli przestrzegania prawa.
Bardziej współczesne rozumienie państwa prawa zawarte jest w pracach
F. von Stachla i O. Bahra w drugiej połowie XIX w. Mówi się w nich o prawach i obowiązkach jednostki, które są określone konstytucyjnie i ustawowo, ale i o ich zabezpieczeniu w postaci niezwisłych sądów, mówi się o podziale władzy na stanowiącą i wykonawczą, o niezwisłości sadów.
Wiek XX przynosi współczesne rozumenie państwa prawa, wprowadzając zestaw instytucji i rozwiązań prawnych zabezpieczających działania organów państwowych. Pojawia się instytucja kontrolna, która ocenia zgodność stanowionego prawa z konstytucją - sąd lub trybunał konstytucyjny. Formuła państwa prawa zostaje zapisana w konstytucji Republiki Federalnej Niemiec w 1949 roku - "zasada republikańskiego, demokratycznego i socjalnego państwa prawnego" ("Rechtstaat").
Współczesny system państwa prawnego cechuje się określonym układem stosunków między prawem, władzą i obywatelami. Nakłada na obywateli i władzę konieczność przestrzegania ustanowionego prawa, legalizm działania instytucji państwowych, ograniczenie samowoli. Prawo w sensie dosłownym stoi ponad państwem, bo władza jest zobowiązana respektować prawo, które ustanowiła.
W demokratycznym państwie prawnym stanowione normy, zapewniające porządek społeczny i polityczny, są tworzone zgodnie z wolą większości, ale muszą uwzględniać poszanowanie praw jednostki. Założenia teorii demokratycznego państwa prawa można zapisać w kilku punktach, m. in.:
- istnieje trójpodział władzy: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej,
- zgodność ustaw z konstytucją podlega kontroli (Trybynał Konstytucyjny),
- wolności i prawa jednostki są zagwarantowane w konstytucji,
- władza sądownicza jest niezawisła,
- prawa człowieka są przestrzegane,
- prawo nie działa wstecz (zasada retroakcji),
- obywatele nie mogą podlegać dyskryminacji i są równi wobec prawa,
- obywatele mają prawo do niezależnego i bezstronnego sądu,
- obywatele mają prawo do informacji publicznej,
- władza kieruje się w swoich działaniach zasadą legalizmu.
Przy tworzeniu prawa obowiązują podstawowe standardy postępowania:
- prawo powinno być pisane językiem zrozumiałym dla obywatela,
- akt prawny powinien zawsze zawierać podstawę prawną, która leży u podstaw jego wytworzenia,
- akt prawny zawsze powinien zawierać uzasadnienie wyjaśniające powody jego powstania.
Wnikliwe zbadanie stosowania w praktyce opisanych założeń demokratycznego państwa prawa pozwala obywatelowi sprawdzić, na ile państwo prawne, w którym żyje, jest państwem praworządnym, w którym władza przestrzega ustanowionych norm i porządku prawnego.
opracowała Ewa Pytasz