Dni Sofii Gubajduliny w NOSPR - bilety od 5 zł.
Dni Sofii Gubajduliny w NOSPR
24 października br. Sofia Gubajdulina, jedna z najwybitniejszych kompozytorek naszych czasów, obchodzi swoje 85. urodziny. Jej dzieła z dominującą w nich tematyką religijno-mistyczną (określaną jako „nowa duchowość”) zafascynowały świat zachodni w czasach pieriestrojki, kiedy to, wcześniej źle postrzegane w ZSRR, pojawiły się na europejskich estradach.
Gubajdulina, urodzona w Czystopolu nad Wołgą, w republice tatarskiej ZSRR (z ojca Tatara i matki Rosjanki) od wielu lat czerpie inspirację z dorobku chrześcijaństwa, i to zarówno wschodniego, jak zachodniego. Po studiach w Konserwatorium Moskiewskim u Visariona Szebalina komponowała muzykę filmową, ale jednocześnie z fascynacją odnosiła się do modernistycznych dzieł swoich kolegów - Alfreda Schnittke’go i Edisona Denisowa. W połowie lat siedemdziesiątych zajęła się (w ramach grupy Atraea) muzyką improwizowaną, nawiązującą do pradawnych tradycji ludowych (rosyjskich, kaukaskich, wschodnioazjatyckich). Do rozwijania twórczego talentu zachęcił ją Dymitr Szostakowicz, a z czasem także wybitni rosyjscy soliści – fagocista Walerij Popow, skrzypek Gidon Kremer, perkusista Marek Piekarski, bajanista Friedrich Lips, a nawet sam Mścisław Rostropowicz. Komponowane z myślą o nich utwory - czysto instrumentalne - zawierają w każdym przypadku przesłanie religijno-duchowe, o czym świadczą m. in. tytuły tych dzieł (np. Koncert fagotowy Godzina duszy, Koncert skrzypcowy Offertorium, Koncert fortepianowy Introitus, Siedem słów na wiolonczelę, bajan i zespół smyczkowy). Nurt ten osiągnął kulminację w monumentalnej Pasji wg św. Jana napisanej w 2000 roku dla uczczenia 250. rocznicy śmierci J.S. Bacha.
Od 24 lat kompozytorka mieszka w Niemczech, w małej wiosce koło Hamburga, realizując zamówienia napływające do niej z wielu krajów i współpracując z prestiżowymi wydawnictwami – Hans Sikorski (Hamburg) i Boosey & Hawkes (Londyn). Jest jednocześnie członkiem akademii artystycznych w Berlinie, Hamburgu, Sztokholmie; regularnie wizytuje muzyczne uczelnie w Pekinie i Kijowie. Honorowe doktoraty przyznały jej Yale University i University of Chicago. W br. pełni funkcję kompozytora-rezydenta w Staatskapelle Dresden.
Dni Sofii Gubajduliny od 5. do 10. listopada 2016 w NOSPR to pierwszy w Polsce tak obszerny przegląd jej twórczości. Obejmie miniatury fortepianowe, muzykę kameralną na formacje klasyczne (kwartet smyczkowy, kwintet fortepianowy) i składy nietypowe (np. kwartet fletowy, oktet wiolonczelowy, duże zespoły perkusyjne), utwory z udziałem ulubionych przez kompozytorkę instrumentów solowych (bajan, wiolonczela, kontrabas), a także chóru i orkiestry.
Na wszystkie koncerty serdecznie zapraszamy.
5 listopada 2016 (sobota), sala kameralna, godz. 19:30
Seria: Camerata Silesia
wykonawcy:
Ivan Monigetti – wiolonczela
Adam Myrczek – recytator
Zespół śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
instrumentaliści NOSPR
Anna Szostak - dyrygent
program:
Sofia Gubajdulina
Sonnengesang na wiolonczelę, chór i perkusję (tekst Pieśni słonecznej św. Franciszka z Asyżu, 1997)
Jetzt immer Schnee (tekst Giennadi Aigi) na chór i zespół kameralny (1993)
6 listopada 2016 (niedziela), sala koncertowa, godz. 18:00
Seria: NOSPR kameralnie
wykonawcy – instrumentaliści NOSPR:
Stanisław Dziewior, Piotr Nowak, Piotr Pyda – trąbki
Maria Grochowska, Łukasz Zimnik, Joanna Dziewior, Ryszard Sojka – flety
Krzysztof Jaguszewski, Roman Gawlik, Michał Żymełka, Dariusz Brauhoff, Piotr Połaniecki, Wojciech Morcinczyk, Wojciech Herzyk – perkusja
Łukasz Frant, Adam Krzeszowiec, Natalia Kurzac-Kotula, Karolina Nowak-Waloszczyk, Andrzej Burzyński, Roman Hałoń, Anna Tumidajska, Bogusław Zaremba – wiolonczele
program:
Sofia Gubajdulina
Misterioso na zespół 7 perkusistów (1977)
Kwartet fletowy (1977)
Gerade und ungerade na zespół 7 perkusistów i klawesyn (1991)
Trio trąbkowe (1976)
Jubilatio na zespół 4 perkusistów (1979)
Mirage: Die tanzende Sonne (Fata Morgana) na 8 wiolonczel (2002)
7 listopada 2016 (poniedziałek), sala kameralna, godz. 19:30
wykonawcy:
Anna Szabelka – skrzypce
Krzysztof Lasoń – skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska - altówka
Łukasz Frant – wiolonczela
Joanna Galon-Frant – fortepian
Konrad Merta - bajan
program:
Sofia Gubajdulina
Reflections On The Theme B-A-C-H na kwartet smyczkowy (2002)
Musikalisches Spielzeug (na fortepian solo – fragmenty, 2002)
In croce (1979, wersja na wiolonczelę i bajan 1991 )
Kwintet fortepianowy (1957)
9 listopada 2016 (środa), sala kameralna, godz. 19:30
Seria: Środa młodych
wykonawcy:
Marek Romanowski – kontrabas
Hanna Holeksa – fortepian
Magdalena Krupa - flet
Malwina Wyborska – altówka
Julia Łopuszyńska - harfa
program:
Sofia Gubajdulina
Pantomima na kontrabas i fortepian (1966)
Sonata na kontrabas i fortepian (1975)
Quasi Hoquetus na altówkę, kontrabas i fortepian (1984)
Garten von Freuden und Traurigkeiten - na flet, altówkę i harfę (1980)
10 listopada 2016 (czwartek), sala koncertowa, godz. 19:30
seria: koncerty abonamentowe NOSPR S1
wykonawcy:
dyrygent Christopher Gyndon-Gee
solista Maciej Frąckiewicz (bajan)
program:
Christopher Lyndon-Gee – Intrada Cubana
Daniele Gasparini – Snowise, snowhere, snoway. Snowsense (prawykonanie)
(I nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
Sofia Gubajdulina – Im Zeichen des Skorpions na bajan i orkiestrę symfoniczną (2003)
Aleksander Lasoń – TAO. V Symfonia Concertante na orkiestrę (prawykonanie)